Media

From the beginning, Cartian radio and television were controlled by the state only minimally, although national and regional authorities could demand to interrupt the program for public announcements. From the 20s to 1959 Cȧrq́ax had only one radio channel that published in the Cartian language that was owned by the state. Due to the nature of government of Cȧrq́ax the state's main purpose was to facilitate the interaction between the lower authorities, so the state radio was relatively free to arrange the program as it liked. In 1959 a second and third channel were introduced; these were however funded by private institutions and thus a programming was sought that corresponded to the interests of these institutions.

The same applied to the first television channels that were introduced at the end of the 60s. For many years there was hardly any journalistic objectivity, and many channels could present contradicting versions of the same story without a problem. Although the citizens of Cȧrq́ax learnt to distrust their media and knew that the news that was presented to them should be interpreted rather loosely - some learnt the languages of one or more neighbouring countries and tried to receive broadcasts of foreign channels whose news remained closer to the 'truth' - in 1981 the government had enough of it and intruduced the National Media Code (Cȧrq́ilasćeni Mediasćeni Cȯd) that made it mandatory for broadcasting companies to add evidence and the sources to the until then rarely explained information that was given by many programs on a daily base. The Code also implied a restriction on slandering the competition, which caused commercials to become more ergocentric in character. Many channels tried to discredit the Code (and its creators) before it was legally introduced, due to which the government had a hard time preventing the misinformed Źu̇x́o (the annually convening parliament of Cȧrq́ax) to sack a large part of the government.

For a while, the National Media Code caused a stagnation of the increase of television channels. Radio channels continued to see the light however, although most of them existed for a few years at most due to lack of expertise and (financial) means to remain profitable. In the 90s the government tried to introduce television and radio via cable, but this project was only successful on the western border of lake Ėlźa. In the first few years that internet existed in Cȧrq́ax, it was limited to the western area as well, until wireless connections were made possible. The west of Cȧrq́ax has been covered in transmission towers and those in the eastern parts are expected to be fully operational in early 2017.

A recent phenomenon are amateur television programs broadcasted via internet that are in violation of the National Media Code. According to the Code, these rogue hobbyists should be treated the same as the old broadcasting companies for which the Code was created, and some of these amateurs already received high fines. The government is investigating an amendment or extension to the Media Code in order to address this issue.

The most important and/or popular television channels are currently:
 Śtȧtesćeni Fensė (founded in 1968, broadcasting from Hov́an). This is the official State Channel, which doesn't broadcast permanently. Owned by the State.
 Vuteni Fensė Ocaǵodė (the 'First Television from Oca', founded in 1968, broadcasting from Oca). Originally a regional channel that has expanded its activities to (almost) the entire country. Since 2011 it has been dedicated to news, sports, current events, documentaries, etc. Owned by FOXZ.
 V́ėxeni Fensė Ocaǵodė (the 'Second Television from Oca', founded in 1975, broadcasting from Oca). Since the 2011 reorganisation it has been presenting entertainment, series, soap operas, films, society news and children's programs. Owned by FOXZ.
 Ėlźasćeni Fensė (Ėlźa Television, founded in 1981, broadcasting from Xėlurq́ȧ). Regional broadcasting company that services the areas around the lake and presents news about and for the local middle class, sports related to the lake, etc. Owned by Halǵav́ėn Fensė X.Z.
 Ćėv́eni Fensė Ocaǵodė (the 'Third Television from Oca', founded in 1996, broadcasting from Oca). The cultural channel, including music, festival reports, experimental films, etc. Owned by FOXZ.
 Aulu̇ni Fensė Ocaǵodė (the 'Fourth Television from Oca', founded in 1996, broadcasting from Ėqtuxe and Hov́an). The channel for politicians, investors, etc. with programs related to economy, the stock market, politics, etc. Owned by FOXZ.
 Ėleqtrȯniqi Seźox́ov́ixe (the 'Electronic Farmers', founded in 1998, broadcasting from Lu̇źo). An alternative and leftist channel for young adults, which receives regular warnings from the government when it reaches the limits of decency and the law. Owned by Seźox́ov́ixe X.Z.

FOXZ = Fenseven Ocagode XZ (Oca Television Ltd)